Member Aku:

Khamis, 12 November 2009

Yahudi di Malaysia.....

Salam,


Adakah anda seorang yang mempunyai darah keturunan Yahudi?... wakakakaka... aku Melayu laaa... wakakakakaka... orang Melayu pn dipercayai sesetengah itu mempunyai darah campuran Yahudi.. percaya atau tidak????...

Orang Yahudi yang pertama dikenali menduduki Malaysia adalah di Pulau Pinang. Dia dipercayai adalah Ezekiel Menasseh, yang berpindah dari Baghdad pada 1895, meskipun ramai percanggahan sejarawan (berdasarkan pada tarikh yang diberikan pada Perkuburan Yahudi pada pulau ini) membuktikan bahawa kewujudan komuniti Yahudi Pulau Pinang bertarikh 1805. Menasseh tinggal menjadi satu-satunya Yahudi di Malaysia selama 30 tahun, dan dia terus menyambut cuti Yahudi dan meneruskan dengan kashrut. Selepas Perang Dunia I, lebih ramai Yahudi mula menduduki Malaysia.



Kemudian semasa Perang Dunia II, komuniti Yahudi telah dipindahkan ke Singapura, mengkhuatiri pemenjaraan dan layanan-buruk dari Jepun. Menjelang 1963, hanya 20 keluarga Yahudi yang tinggal di Malaysia. Dengan kata lain, bilangan Yahudi yang tinggal di Malaysia berkurangan, berpunca dari pemindahan ke negara lain pada 1970-an.

Sejak konflik Arab-Israel, ramai Muslim Malaysia bersimpati dengan orang Palestin dan mengancam orang Israel, mengakibatkan ramai Yahudi yang khuatirkan penindasan dan bercadang berpindah ke tempat lain. Yahudi Pulau Pinang pergi ke Singapura sebagai perjalanan terdekat untuk memenuhi keperluan seumpama, dan hanya berkumpul di Pulau Pinang seperti menghadiri perkuburan Yahudi.

Kesimpulannya, memang terdapat orang-orang Yahudi di Malaysia khususnya di Pulau Pinang. Tetapi, kita tidak mengetahui secara pasti bagaimanakah pergerakan mereka di sini dan apakah mereka mempunyai hubungan dengan Zionis dan Israel. Jika tidak mempunyai hubungan dengan Zionis dan Israel pun, adakah mereka percaya kepada Talmud yang mengatakan "bangsa selain Yahudi adalah binatang" ???


Suatu masa dulu ada satu jalan di Pulau Pinang yang dinamakan Jalan Yahudi dan kemudian di tukar kepada nama Jalan Zainal Abidin sehingga sekarang.

Walahu a'lam...

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam