Member Aku:

Sabtu, 4 September 2010

Kebun Sireh, Bukit Mertajam.

Assalamualaikum...

..rentetan dari en3 aku sebelum nie berkenaan pengalaman berpuasa di kampung telah memberi idea baru utk aku menulis tentang seberapa sedikit pengalaman aku sewaktu tinggal di Kampung Kebun Sireh suatu masa dulu.


Seingat aku setelah kematian arwah abah aku sekeluarga berpindah dari kuaters KTM di Jalan Conolly, Ipoh ke Kampung Kebun Sireh. Aku mula sekolah di sekolah Tadika Kebun Sireh pastu ke SK Kebun Sireh sampai darjah 6. Guru kelas aku sewaktu darjah 6 dh meninggal iaitu arwah Cikgu Sabireen juga anak kepada kakitangan KTM. Semoga Allah merahmati rohnya di dalam bulan Ramadhan nie... aminDisebabkan rumah aku terletak dibelakang SK Kebun Sireh jadi kenderaan ke sekolah adalah dengan berjalan kaki ramai2. Semasa itu Pakcik Hamdee yg jadi tokey kantin, berhadapan sekolah terdapat 2 kedai runcit satu kedai runcit cina (Ah Kau) dan satu lagi kedai runcit melayu (Pak Pie). Habis waktu pembelajaran nak kena pergi mengaji Al Quran di Kampung Siam yang terletak berselahan dengan kampung aku.

Tok guru mengaji aku pun dah lama tak ada.. Arwah Tok Haji Dak dan Arwah Tok Piah.. merupakan iman besar masjid Kampung Siam dan guru sekolah pondok. Mereka nie laki bini, Tok Haji ajar Al Quran dan bini dia nie ajar Muqadam.. Kalau nak balik kena tunggu semua habis baru boleh balik sekali, tidak dibenarkan balik dulu. Bila keluar saja dari madrasah semua pakat cari penyapu lidi sebab kami kena bersihkan seluruh kawasan rumah guru kami... best...best.

Bagunan SK Kebun Sireh... asal dulu SK Kebun Sireh cuma mempunyai 2 blok bangunan setingkat.. loceng sekolah pun jenis pakai tarik dgn tali... Aku merupakan salah seorang pelajar pertama yang dapat belajar di bangunan baru nie sewaktu darjah 4.

Marilah kita bersama2 sedekah Al Fatihah kepada mereka yang nama disebut diatas.. Al Fatihah

nanti sambung lagi.........................

2 ulasan:

hentian berkata...

senyum sendirian IM bila teringatkan loceng sekolah guna tali.

Sekolah IM dulu guna loceng macam apek aiskrim guna dulu...

goncang dengan tangan...

Dama-Ulan berkata...

biasa lerr sekolah dulu2 x sama dgn sekolah sekarang...

Yahudi musuh Islam