Member Aku:

Ahad, 12 Julai 2009

Wayang kulit


Salam,

Aku nak citer cikit tentang wayang kulit nie..
Suatu masa dulu aku anggap wayang kulit hanya satu hiburan orang kampung aje. Almaklum laa, zaman sekarang ni mana ada orang yang minat sangat dengan wayang kulit. Orang lebih suke tengok wayang gambar.

Apa yang aku cuba nak katakan disini bukan tentang jalan citer atau kualiti antara wayang kulit dan wayang gambar. Aku cube nak citer apa yang tersurat dan tersirat tentang wayang kulit ni. Jika kita lihat secara biasa memang wayang kulit tu boleh di katakan dah ketinggalan zaman. Tapi sedarkah kita apa yang tersirat disebalik wayang kulit itu.

Eleman yang ada pada wayang kulit ialah, cahaya, belulang, kain layar, Pak Dalang, pemuzik dan penonton.. Sedangkan watak dan jalan citer adalah hak milik Pak Dalang sepenuhnya...huhuhu

Tanpa cahaya, layar yang putih itu nampak kelam dan samar. Apabila citer nak bermula maka Pak Dalang akan menyalakan cahaya supaya belulang dapat dihidupkan maka nampaklah bayangan pada layaran.
Apabila citer dah bermula maka pemuzik sibuk bermain muzik untuk menjadikan rencah kepada jalan citer.
Penonton sibuk dengan kutukan dan pujian pada watak atau jalan citer itu.

Aku nak ajak kita sesama fikir.....
Dimana kedudukan kita pada citer wayang kulit itu???
Adakah kita ini ingin jadi penonton yang hanya pandai mengutuk dan menyokong pada pekara yang kita suka dan benci?
Atau kita menjadi pemuzik yang memberi hiburan dan rencah?
Atau kedudukan kita pada Pak Dalang yang menguasai kesemua dalan perjalanan wayang kulit itu?
Atau hanya sekadar belulang yang akur pada Pak Dalang???...

.....

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam