Member Aku:

Selasa, 14 Julai 2009

Rahsia Musang Berjanggut


Salam,

Hehehehe…pecah perut aku sewaktu tonton filem Musang Berjanggut … Memang patut la Allahyarham P.Ramlee digelar sebagai seniman sepanjang zaman. Padahal citer tu aku dah tonton dari kecik lagi..

Apa yang aku nak citerkan kali ini ialah simbolik di sebalik citer nie. Lawak memang la lawak tapi yang tersirat disebalik yang tersurat tu yang buat aku memang minat dengan filem P.Ramlee.

Dalam sebuah negeri yang mempunyai seorang Sultan yang tak punyai zuriat dan memanda Menteri yang tak boleh harap. Nasib baik ada Tun Nilam Utama…hehehehehe yang nak berkahwin dengan seorang perempuan tetapi bukan betina… Kan dah kena, zaman sekarang nie pun memang banyak betina dari perempuan kekadang yang pakai tudung tu lagi teruk pelakunya dari pompuan yang tak bertudung..Sedih aku tengok dengan nasib pompuan zaman sekarang yang semakin hayut dalam kegelapan yang mereka sendiri cari dan mereka sendiri pilih…. Ok kita tinggal bab tu, takut komen lebih-lebih kang ada plak kaum hawa yang tak pueh ati…..

Oleh kerana memanda Menteri Pulau Cendana tak boleh harap termasuk laa Sultannya sekali yang tak boleh pakai sampai menantu sendiri pun dia orang nak ‘adjust’… huhuhuhu..
Kita sesame tengok petikan dialog dibawah:

“Kekanda, boleh dinda bertanya cikit” tanya Puspa Wangi kepada Dato’ Nikah Kawin

“Tanya la, banyak pun boleh” jawab Dato’ Nikah Kawin

“Undang-undang dalam negeri, kalau lelaki masuk ke rumah perempuan bukan muhrim. Apakah menjadi kesalahan?”

“Oooo…. Itu kesalahan besar itu.”

“Jadi kanda ni salah laa” usik Puspa Wangi

“Salah jugak. Tapi undang-undang dalam negeri kanda yang punya, kanda yang buat. Boleh dipadam itu”

Bila dialog yang last tu buat aku pecah perut ketawa dengan sikap Dato’ Nikah Kawin. Dia sendiri pun tak tahu yang dia bakal menjadi Musang Barjanggut. Itu la lumrah dunia bila nafsu menguasai akal maka undang-undang manusia itu sendiri boleh di pinda sesuka hati. Manusia…manusiaa…

Bukan takat itu ajee.. Bendahara Paduka Raja boleh plak jadi ‘pepatung’ dengan erti kata lain memang bendahara tu patung kepada Raja…huhuhuhu… sedih betul aku tengok pentadbiran Pulau Cendana.. Apa tak nya, ada Menteri yang jadi ‘tikus almari’ dan Bentara Mangku Bumi boleh jadi ‘katak’ yang suke lompat-lompat. Kah..kah..kah…kah…
Cam ner P.Ramlee boleh dapat idea citer yang cam nie ?

Mungkin ada orang rasa boring bila tengok citer lawak bodoh yang cam ni. Tapi bagi aku dalam lawak ada kebenarannya.. Sehingga Sultan menjadi kuda yang ditunggang oleh nafsu.

“Sesungguhnya seni itu halus yang kekadang kita tak perasan oleh kerana kehalusannya”

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam