Member Aku:

Selasa, 21 Julai 2009

Minta sekupanggg.....

Salam,

Ada orang kerja minta sedekah, ada orang kerja menipu orang, ada orang kerja merompak, ada orang kerja gaji besauu, ada orang kerja gaji ciputt dan ada orang kerja meniaga.. huhuhuhu... tak lupa jugak, ada orang kerja goyang kaki makan pencen.
Walau apa pun pekerjaan kita, matlamatnya adalah kerana ongkos, duit, wang....

Matikah kalau tak de duit ? hehehehehehehe....

Bagi aku laa, duit hanya sekadar keperluan bukanlah satu kepentingan hidup atas dunia nie.. Tak macam nyawa yang memang perlu sebab kalau takde nyawa batang tubuh pun tak boleh gerak. Apa yang cuba aku nak katakan hanyalah sekadar pendapat.

Hairan.. hairan.. kenapa sebab duit kekadang tu manusia boleh bertindak di luar batasan. Pelik... pelik... kenapa boleh jadi macam nie? Sedih... sedih aku tengok manusia-manusia ni yang percayakan Allah s.w.t tapi dalam pekerjaan mereka dah tak kira hukum - hakam. Main belasah ajee janji ongkosnya lumayan dan boleh bergaya..

Suatu masa dulu, aku nak sangat hidup kaya raya sebab hidup aku waktu itu amat susah. Aku pun nak kereta besar, rumah besar dan keluarga besar.. hihihihi
Baru sekarang aku sedar yang semua benda tu tak penting. Alhamdullilah... shukran..
Hidup, mati, jodoh dan rezeki adalah ketentuan Tuhan. Sejauh mana kita yakin kepada ketentuanNya.

Buat apa la kalau gaji besar tapi hari-hari dok pening kepala. Duduk rumah besar tapi jual dadah. Ada kereta besar tapi kerja jual perempuan.. Aduhhh ! !
Apa yang mendorong kepada pekara ni berlaku ? ....sebab masyarakat juga. Apa taknya, kalau ada hamba Allah bawa kereta besar...fuhh cam nak keluar biji mata. Nampak aje bende-benda yang mahal mesti rasa kagum.. Itu yang membuat manusia itu berlumba-lumba untuk mendapatkan apa yang mereka katakan "yang terbaik". Akhirnya pekara itu makan diri.

Harta benda dunia tak akan membawa kepada kebaikan. Tak hairan la kalau Tok Guru Nik Aziz boleh duduk rumah kampung. Menteri Besar tu !.. Malu...malu...malu.. aku malu pada Tok Guru, kenapa aku tak boleh jalani kehidupan macam dia. Aku nak rumah besar.. rumah besar jugakkk ! !

Bangang betul aku nie... rumah kecil atau rumah besar tetap sama. Janji rumah daripada tinggal dalam kolong. High class atau low class itu istilah bagi manusia bangang yang tak kenal diri, yang tak tau asal usul diri sendiri. Apa kejadah nak kira class-class plak. Dah macam 'time' sekolah plak.

Itulah asam garam dunia.. Hidup bagaikan menongkah arus, bila kita berhenti berdayung maka kita akan hanyut. Aku betul tak pahamm.. ada yang dh tua gayut pun masih sibuk dok pikir pasal duit.. SubahanaAllah... Cukup-cukup la, dunia ni tak boleh bawa ke mati. Kepada sesiapa yang ada duit berlebih-lebih tu sedekah la cikit pada orang yang memerlukan. Tak rugi pun..

Mengapa manusia begitu taksub dengan wang ringit ? Kerana wang ringit ni takkan cukup..orang yang gaji 500, bila tanya "cukup tak gaji ?".. "mana cukup bang, sebulan 500 nak bayar rumah sewa lg, makan minum, mana boleh bang"... betul jugak..
tanya plak yang gaji 5k "cukup tak gaji kamu sekarang".."mana cukup bang, nak bayar rumah, kereta, kredit kad, bil tepon, itu, ini"... arghh ! ! !

Memang duit takkan buat manusia itu berasa cukup. Aku tak kisah la apa yang orang nak cakap pasal diri aku.. miskin ke, low class ke, tak de masa depan ke.. Aku tak kisah.. Asalkan aku tak menjadi hamba kepada dunia nie..huhuhuhu..
Kepada manusia yang mabuk dengan tipu daya dunia..biarkann.. tak merugikan aku pun. Inilah yang menyebabkan masalah rasuah samada secara langsung atau tak langsung kerana manusia sentiasa akan mencari jalan untuk mendapatkan duit.

Cuma yang aku harap bila aku mati nanti, anak-anak akulah yang menjadi harta aku untuk memelihara darah keturunan aku agar terjaga baik dari tipu muslihat dunia.. Kalau dia orang pun mabuk jugak dan buta mata hati...Nauzubillah
Aku mohon agar harta-harta aku yang ini dipelihara oleh Allah s.w.t

"Aku yang miskin, hina, papa dan daif"

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam