Member Aku:

Sabtu, 18 Julai 2009

KPI... harus telus dan adil.



Salam,

KPI – Key Performance Indicators (Petunjuk Prestasi Utama), KPIs are frequently used to "value" difficult to measure activities such as the benefits of leadership development, service, and satisfaction. KPIs are typically tied to an organization's strategy using concepts or techniques such as the Balanced Scorecard. Hahahahahaha…

So, apakah perlu semua pemimpin melalui proses KPI ? Demi untuk kebaikan rakyat memang perlu ada supaya penilaian dapat dibuat, bukan saja untuk para pemimpin malah untuk semua kakitangan dan penjawat kerajaan. Untuk memastikan negara menuju ke arah negara maju pada 2020, sistem yang seperti ini harus ada sejak dulu lagi.

Apa guna kalau sistem yang canggih kalau perlaksanaan tidak telus ? Ini juga merupakan satu masalah negara..hihihihi.. Siapa yang nak kita nilai, bagaimana nak menilai dan apakah mutu nilai yang dibuat jika perlaksanaan tidak telus dan adil ? Jawapannya ialah perlaksanaan KPI hanya sebagai syarat saja untuk semua orang tengok tetapi tidak memberi apa-apa faedah.

Permasalah diatas adalah untuk kita semua fikirkan bersama. Kekadang tu ada masalah yang benar masalah tapi tak ada orang yang nak ambik tahu pun…

Jika KPI ini memang telus dan adil, aku rasa kerajaan tidak akan mendapat tentangan langsung dari rakyat malah rakyat akan terus menyokong kerajaan yang telah tersedia ada.. Zaman sekarang ada pemimpin yang tinggal dirumah yang berharga puluhan juta, tak ada saper pun yang nak siasat, nak ambik tahu… Semalam ada pulak hamba Allah yang terjun bangunan dari salah sebuah bangunan yang menempatkan agensi kerajaan.. Cam ner tu ? Memang yang terjun tu ‘orang kafir’ tapi dia tetap hamba juga kerana ‘orang kafir’ dan orang Islam tu tetap dijadikan Allah s.w.t

Kalau nak cakap tentang rasuah sampai sekarang pun belum habis-habis lagi. Kemana arah tuju kita sebenarnya ?

Suatu masa dulu, orang Melayu memang berada di zaman kegelapan. Kekurangan pendidikan menyebabkan orang Melayu diperbodohkan oleh British sehingga Dato’ Onn Jaafar mula memperjuangkan hak pribumi orang Melayu.





















Akhirnya beliau sendiri tidak mendapat tempat didalam Persekutuan. Salah seorang yang mempunyai pendidikan dalam jurusan sastera Inggeris yang mula-mula memperjuangkan kemerdekaan negara.

Kesimpulan yang boleh aku buat ialah sikap tamak yang tak pernah berasa cukup dengan apa yang telah kita ada. Bersyukurlah walaupun kita hanya mampu makan nasi dengan kicap saja dan berusahalah dengan akal yang waras pastinya membuahkan kejayaan.
Kali ini aku minta agar sistem KPI harus telus dan adil demi kepentingan rakyat. Mana yang tak boleh harap harus dipancung walaupun mereka mempunyai potensi dan kita naikkan mereka yang boleh dipercayai. Kenapa kita takut memberi peluang kepada mereka yang bukan kroni kita ?

Walau apa pun, yang penting bagi aku adalah kemajuan negara dan kesejahteraan. Kekadang bila kita dahaga, pasti kita ke kedai untuk minum. Bila sampai ke kedai kita dah jadi keliru, air apa pulak yang kita nak minum.. sedangkan pada hakikatnya kita hanya perlu air untuk hilangkan dahaga walaupun dengan air sejuk..tetapi disebabkan nafsu kita 'terlupa' tujuan asal kita ke kedai untuk apa ? ? ?


"Kesempurnaan manusia itu adalah disebabkan diri, nafsu, akal dan nyawa"

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam