Member Aku:

Khamis, 26 Ogos 2010

Boikot

Assalamualaikum...
Salam Ramadhan Al Mubarak..

Kebelakangan ini kita sering terdengar dengan beberapa cerita tentang sijil halal. Sempena bulan Ramadhan ini kebanyakan hotel mengambil peluang untuk mempromosikan juadah2 utk berbuka dan pelbagai promosi dapat kita lihat sama ada pada sependuk mahu pun di media cetak dan elektronik...

Dalam kerakusan manusia untuk beribadat kekadang kita terlupa untuk menentukan status halal/haram pada makanan yang kita makan. Ini sedikit sebanyak akan memberi implikasi kepada diri kita (hati) dan keturunan kita (darah) maka persoalan makanan ini tidak harus dipandang mudah. Selain individu itu sendiri, kerajaan juga wajib memainkan peranan pro aktif bagi memastikan status makanan untuk umat Islam (bukan Melayu saja) di Malaysia ini adalah halal. Jika dilihat seperti Old Town Kopitiam yang mana rata2 pelanggannya terdiri dari bangsa Melayu tetapi adakah premis itu mempunyai sijil halal yang sah? Kerajaan seharusnya tidak teragak2 untuk memaklumkan tentang perkara ini kepada umum jika mahu mendidik bangsa Melayu di negara ini menjadi umat Islam.

Selain membuat pemeriksaan atau serbuan dan sebagainya, mengapa tidak Jakim itu sendiri menyediakan satu platfom kepada umat Islam di negara ini untuk menceburi dalam bidang perniagaan?
Mengapa tidak Jakim memberi modal kepada umat Islam tidak kira Melayu, Cina atau India untuk membuka perniagaan yang mempunyai nilai daya saing dan memberi tunjuk ajar kepada mereka?
Mengapa tidak Jakim menyediakan senarai barangan atau premis yang nyata tidak halal? Sebagai contoh jika seperti Kopitiam yg menjual mee yang mana rencangnya mempunyai kandungan arak atau babi maka wajib Jakim melabelkan premis ini sebagai premis haram.
Jakim wajib menyedikan rumah sembelih yang mana mewajibkan setiap ayam dipasaran di hantar ke rumah2 sembelih yang disahkan oleh Jakim bagi mendapatkan sijil halal, mengapa Jakim masih menunggu?
Mempromosikan premis2 halal bagi membantu pengusaha Islam supaya terus maju dalam bidang perniagaan dan mengapa Jakim hanya suka mempromosi kerja penguatkuasaan dan tangkapan keatas orang yang tidak berpuasa? Adakah ini akan manjadi kebanggaan mereka?

Sehingga ke hari ini pihak kerajaan kekadang nampak seperti bermain tarik tali dengan pengguna khususnya umat Islam. Permakanan ini merupakan satu elemen yang penting kerana ianya dianggap satu rutin yang wajib bagi setiap manusia. Jika permakanan yang kita makan itu tidak sihat maka ia akan memberi kesan kepada kita melalui penyakit tetapi jika makan itu tidak halal maka kesannya dapat kita lihat seperti gejala buang bayi, maksiat dan sebagainya.

Kerajaan dengan lantang ingin membasmi masalah sosial yang manjadi isu semasa, tetapi adakah mereka dapat melihat punca masalah ini adalah daripada permakanan. Seharusnya kita yang tinggal di negara Islam tidak sepatutnya menghadapi permasalah yang seperti ini. Di mana pihak kerajaan yang wajib dan bertanggungjawab dalam memastikan bahawa kita tidak sepatutnya berasa was2 dengan makanan yang kita makan..

"Nak makan ayam golek pun takut... kat mana laa depa beli ayam tu.. Tesco?? Siap proses?? Bangla sembelih??"

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam