Member Aku:

Rabu, 4 Ogos 2010

Apakah Turki akan menempa sejarah baru..???


Assalamualaikum....


Apabila insiden kapal bantuan kemanuasian Mavi Marmara dan kematian sembilan aktivis Turki ditembak oleh komando rejim Yahudi dipaparkan oleh media global, tiba-tiba sahaja negara Turki mendapati imejnya berada dipersada konflik yang telah sekian lama menghantui Asia Barat.
Ia sebenarnya bukanlah sesuatu yang sepatutnya dianggap sebagai mengejutkan kerana beberapa tahun sebelumnya, isu atau konflik yang sama telah mula menampakkan putiknya apabila pada 2008, tentera rejim Yahudi telah melancarkan serangan yang kejam terhadap kawasan penempatan Palestin di Gaza dengan alasan mahu memusnahkan kemampuan kumpulan militan Hamas dari terus melancarkan roket terhadap wilayah Israel. Dalam episod tersebut, Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan telah dengan lantang dan terbuka mempamerkan perasaan marah beliau terhadap kerajaan Israel yang diwakili oleh presidennya, Shimon Peres dalam satu forum terbuka di Davos, Switzerland pada awal 2009. Ini adalah sesuatu yang mengejutkan banyak pihak, terutamanya apabila ia datang dari seorang ketua negara yang dianggap sekian lama sebagai satu-satunya negara yang penduduk majoritinya beragama Islam yang mempunyai hubungan akrab dengan rejim Yahudi. Apa yang berlaku kepada Turki sebenarnya adalah sesuatu yang kini diberikan perhatian serius oleh banyak pihak, terutamanya kuasa-kuasa utama dunia yang mempunyai kepentingan dalam mencorakkan masa hadapan Asia Barat, apa lagi yang berkaitan dengan masalah Israel dan Palestin. Apakah yang sebenarnya berlaku kepada Turki dan ke arah manakah negara tersebut kini menempa haluannya, sama ada ke Barat atau ke arah Timur adalah sesuatu yang masih belum terjawab.

Apabila Perang Korea meletus pada 1950, Korea telah mengantar kontijen seramai 5,000 anggota dari tiga batalion infantri, satu batalion infantri dan unit bantuan. Keberanian dan kesungguhan pasukan tentera Turki dalam pertempuran Kunu-Ri apabila berhadapan dengan tentera China di Korea dikatakan telah benar-benar meninggalkan kesan kepada pihak Amerika Syarikat. Ini kerana pertahanan yang dilaksanakan di Kunu-Ri dikatakan telah berjaya menyelamatkan sebagaian besar dari Divisyen Kedua, infantri Amerika Syarikat dan pasukan PBB yang ketika itu berada dalam bahaya untuk dipintas dan dikepung oleh kemaraan tentera China yang pantas.

Pada Februari 1952, mungkin sebagai menghargai pengorbanan yang telah dilakukan ketika Perang Korea, Turki telah dibenarkan untuk menjadi salah sebuah negara anggota NATO dan peluang ini telah digunakan oleh kerajaan dan angkatan tentera negara tersebut untuk melakukan program pemodenan yang komprehensif terhadap angkatan tenteranya, baik darat, laut mahupun udara. Sebahagian besar dari sistem, kelengkapan dan peralatan yang telah usang digantikan dengan kelengkapan yang rata-ratanya dibekalkan oleh Amerika Syarikat.

Walaupun proses pendemokrasian Turki dilihat semakin subur dengan kebenaran untuk mengadakan pilihanraya yang disertai oleh pelbagai parti pada 1946. Sepanjang tahun 50an dan 60an menyaksikan Turki mengubah haluan menjadi sebuah negara industri, namun keadaan ini tidak berpanjangan apabila krisis ekonomi, kadar inflasi yang tinggi serta hutang negara yang meningkat telah menjadikan kerajaan yang dilantik secara sah melalui pilihanraya mengahadapi pelbagai masalah. Pada Mei 1960, dengan diketuai oleh Jeneral Cemal Gursel, pihak angkatan tentera Turki telah merampas kuasa dan melucutkan jawatan presiden serta perdana menteri. Pada Oktober 1961, tampuk pemerintahan dikembalikan kepada pemerintahan pihak awam. Akibat langsung dari rampasan kuasa yang telah berlaku, kerajaan-kerajaan yang memerintah selepasnya kerap gagal mengekalkan kerajaan yang stabil dengan tampuk pemerintahan bertukar ganti antara pihak parti ‘Justice’ yang berhaluan kanan serta ‘Republican People’s Party’ yang berhaluan kiri. Pada 1971 dengan keadaan negara yang tidak stabil arena politiknya, pihak angkatan tentera Turki telah mengemukakan satu memorandum yang memberikan amaran kepada kerajaan awam ketika itu yang dipimpin oleh perdana menteri Sulevman Demirel. Sekali lagi pihak angkatan tentera merampas kuasa dan menubuhkan kerajaan sementara. Pada 1974 sebuah kerajaan awam ditubuhkan melalui satu pilihanraya. Tahun-tahun berikutnya menyaksikan bagaimana kestabilan politik kerajaan awam sukar dicapai dan apabila sekali lagi keadaan ekonomi Turki merudum serta pertelingkahan antara penyokong kumpulan ultranasionalis dan komunis berlaku secara berleluasa di negara tersebut, pada 1980 pihak tentera yang kali ini diketuai oleh Jeneral Kenan Eyren telah merampas kuasa dan mengistiharkan keadaan darurat di kesemua wilayah Turki. Selang dua tahun, pihak angkatan tentera telah mengembalikan tampuk pemerintahan kepada pihak awam namun kali ini aktiviti politik negara tersebut dipantau dengan teliti oleh pihak tentera.

1 ulasan:

hentian berkata...

IM pun harap Turki mengiringi Iran dalam mempelopori perjuangan umat islam.

malaysia bila lagi?

Yahudi musuh Islam