Member Aku:

Selasa, 3 Ogos 2010

Kebangkitan Islam di Eropah Barat...

Assalamualaikum....

Republik moden Turki telah ditubuhkan pada Oktober 29, 1923 oleh Mustafa Kamal (Ataturk) merupakan presidennya yang pertama kepada Republik moden Turki yang ditubuhkan pada Oktober 29, 1923. Dari saat tersebut pihak pemerintah telah melaksanakan reformasi yang drastik untuk memperkenalkan satu sistem pengurusan negara yang moden berasaskan kepada sistem negara-negara Eropah Barat dan mengetepikan undang-undang dan institusi-institusi yang dilihat mempunyai kaitan dengan pemerintah sebelumnya, iaitu Kesultanan Uthmaniah. Ini termasuklah penyeragaman sistem pembelajaran, melucutkan kesemua gelaran berunsurkan keagamaan, memansuhkan sistem perundangan Islam dan menggantikannya dengan sistem perundangan sivil yang dimodelkan dari sistem perundangan sivil Switzerland serta kod penal yang berasaskan kepada penal kod Itali, persamaan hak antara jantina dan memberikan kebebasan politik yang penuh kepada wanita. Selain itu beberapa perkara yang dianggap mempunyai kaitan dengan kesultanan Uthmaniah juga cuba dihapuskan, umpamanya pemakaian topi Fez yang diharamkan serta penggantian huruf Uthmaniah yang berasaskan kepada tulisan bahasa Arab yang digantikan dengan huruf Roman. Malah pada 1924, keseluruhan keluarga diraja Turki telah dipaksa berpindah atau dihalau keluar negara.


Sejak dari awal penubuhannya, kepimpinan Republik Turki telah meletakkan batu asas sebuah negara sekular sebagai landasan untuk masa hadapannya. Ini juga bermakna sebagai sebuah negara yang secara geografinya terbahagi antara benua Eropah dan Asia, golongan politik dan elit dilihat lebih cenderung untuk melihat Turki sebagai negara Eropah yang maju dan dinamik berbanding negara-negara Asia Barat yang dilihat sebagai mundur. Pada Julai 1932, Turki telah menjadi ahli kepada ‘League of Nations’ yang merupakan versi pertubuhan yang sama seperti Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) hari ini. Ketika Perang Dunia Kedua, Turki mengambil sikap neutral sehingalah apabila perang telah sampai ke penghujungnya walaupun mengalami tekanan dari kedua-dua pihak. Hanya pada 1945 barulah republik tersebut mengistiharkan perang terhadap pihak Jerman dan Jepun.

Pasca Perang Dunia Kedua menyaksikan bagaimana Turki merasakan ia terasing dari dua kuasa utama global yang baru, iaitu Amerika Syarikat dan juga Soviet Union walaupun ia menyertai organisasi yang menggantikan ‘The League of Nations’ iaitu PBB pada Oktober 1945 sebagai salah sebuah negara ahli asalnya. Sikap kerajaan Turki yang dilihat lebih cenderung untuk menghalang penyebaran pengaruh komunis dan menegakkan demokrasi telah menyebabkan pihak Amerika bersedia untuk membantu republik tersebut dengan menjalin hubungan yang lebih akrab. Pada 1949 pertubuhan perjanjian Atlantik Utara atau NATO telah ditubuhkan yang melihat negara-negara Eropah Barat dan Amerika Syarikat berpayung dibawah satu organisasi ketenteraan yang berkemampuan untuk menangani ancaman pihak Soviet Union dan Pakatan Warsaw. Turki walau bagaimanapun tidak dijemput untuk menyertai pertubuhan pertahanan ini dan sekali lagi seakan merasakan ianya terasing dari kelompok masyarakat negara-negara Eropah.

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam