Member Aku:

Sabtu, 14 Ogos 2010

Uthmaniah...

Assalamualaikum...

Berbalik pada en3 aku sebelum nie tentang sebuah kerajaan sekular atau lebih manis lagi boleh dikatakan sebagai sebuah kerajaan Islam moden. Turki tidak pernah aman setelah kejatuhan Empayar Uthmaniah dan bermulannya pemerintahan Ataturk yang dilihat lebih pro kepada negara Barat. Atas keinginan menjadikan Turki sebagai sebahagian dari sekutu Barat pada ketika itu beliau telah menghalau dan mengakhiri pemerintahan kesultanan di Turki pada 1 November 1922. Kesemua hukum syariah dihapuskan dan diganti dengan hukum sivil yang dilihat lebih adil dan berperikemanusiaan. Bertitik tolak dari situ maka berakhir sebuah pemerintah Islam yang terbesar dan terkuat didunia disebabkan seorang manusia yang bernama Mustafa Kemal Ataturk. Pada 29 Oktober 1923 dengan rasmi Turki telah mengistiharkan sebagai sebuah negara Republik dengan sistem pendidikan diubah dan satu draft pemakaian juga dibuat supaya mereka lebih kelihatan seperti negara Barat dari Islam.


Akhir pemerintahan Ataturk pada tahun 1938, setelah itu Turki terus menjadi sebuah negara yang malang atau lebih tepat sekali boleh dikatakan sebagai sebuah negara tentera. Sistem demokrasi di Turki tidak pernah telus dan adil, ini adalah disebabkan kepala otak Ataturk yang telah meletakkan satu garis panduan dan menjadi bidang kuasa pihak tentera untuk melakukan rampasan kuasa jika pemerintah Turki pada bila2 masa dilihat bercirikan Islam. Maka kita dapat lihat beberapa siri rampasan kuasa oleh tentera Turki dalam lipatan sejarah selepas pemerintahan Ataturk.

Manusia hanya mampu merancang tetapi Allah Taala yang menentukan segalanya.. Pilihanraya Turki pada tahun 2002, satu perubahan dalam sistem pemerintahan Turki telah terjadi tanpa kesedaran dari pihak tentera. Recep Tayyip Erdogan yang merupakan salah seorang banduan di Turki pada tahun 1998 telah tercalon menjadi Perdana Menteri Turki. Seperti biasa ianya cuba dihalang oleh pihak tentera dengan memberi beberapa alasan dan salah satu sebab yang kuat adalah kerana beliau dilihat sebagai seoarang yang pro Islam. Edorgan juga merupakan salah seorang bekas datuk bandar Turki yang mempunyai ramai penyokong yang telah muak dengan sistem sekular pemerintahan tentera Turki.


14 March 2003 sekali lagi Edorgan mendapat laluan mudah untuk menjadi Perdana Menteri Turki oleh Abdullah Gul. Pihak tentera yang cuba untuk membuat rampasan kuasa terpaksa berfikir seribu kali memandangkan Edorgan memperolehi jumlah majoriti yang banyak dari rakyat Turki. Tapuk pemerintahannya yang baik telah mempu membawa Turki keluar dari krisis ekonomi (1998-2004) yang dihadapi oleh Dunia pada ketika itu dan beliau terus mendapat sokongan rakyat Turki yang cintakan keamanan dan Islam.


Untuk menjadi sebuah negara Islam keseluruhan bukanlah satu perkara yang mudah. Apatah lagi dengan pemerintahan tentera Turki yang begitu taksub dengan idea nasionalis Mustafa Kamal Ataturk. Puak sekular tidak mahu Abdullah Gul menjadi Presiden Turki kerana beliau dilihat Islamik, pendirian yang bertentangan dengan sekular dan akan memundurkan semula Turki. Isterinya memakai jilbab - pakaian Islam yang jelas dilarang di Turki. Edorgan yang bijak dapat melihat sekiranya beliau melantik Presiden Turki iaitu Abdullah Gul, maka pihak tentera akan mengambil tindakan keatasnya dengan alasan cuba untuk memecah belah pemerintah sekular Turki. Dengan bijaksana beliau telah mengistiharkan pilihanraya Presiden yang pertama di Turki pada 2007 sekali dengan pilihanraya umum Turki dan beliau telah mencalonkan Abdullah Gul sebagai calon Presiden. Dengan keyakinan kuasa rakyat maka calon beliau telah menang dengan majoriti yang banyak sebagai Presiden dan sekali lagi pihak tentera tidak dapat berbuat apa2 kerana pemilihan ini adalah melalui rakyat.

Turki yang terletak di Eropah tetapi beragama Islam dan menyatakan berpihak kepada kuasa unipolar Amerika Syarikat tanpa dolak-dalih lagi telah menyebabkan majoriti penduduknya ingin kembali kepada Keagungan Islam Turki sebelum Kamal Ataturk.

Pada Sabtu, 31 Januari 2009, Recep Tayyip Erdogan menghadiri Forum Ekonomi Dunia (WEF 2009) berhubung konflik di Gaza di Davos, Switzerland.Ahli panel termasuk Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan Setiausaha Liga Arab, Amr Moussa, Recep Tayyip Erdogan dan Presiden Israel , Shimon Peres . Pengerusi majlis ialah David Ignatius, penulis Washington Post. Erdogan hanya diberi 12 minit untuk berucap sementara Peres diberi 25 minit. Kesal dengan masa singkat itu menyebabkan Erdogan menempelak : “Kamu bunuh mereka.Saya kesal bagi mereka yang bertepuk tangan mendengar kamu bercakap. Kamu bunuh penduduk Gaza. Saya rasa itu adalah salah.Peres, kamu lebih tua daripada saya. Suara kamu terlalu tinggi. Kamu bunuh mereka. Saya masih ingat kanak-kanak yang mati di tepi pantai. Saya masih ingat dua bekas Perdana Menteri Israel berkata mereka gembira masuk Palestin dengan kereta kebal. Dalam soal membunuh, kamu terlalu bagus.” Erdogan meninggalkan majlis itu. Kepulangan beliau di Lapangan Terbang Antarabangsa Ataturk Istanbul disambut oleh rakyat Turki sebagai wira .Tindakan Erdogan itu menyamai tindakan Nikita Khrushchev yang membaling kasut di PBB pada 1960.

Apakah kali ini Turki akan bertindak keatas Israel?? Dunia semakin keliru dengan perubahan pemerintahan Turki yang selama ini dilihat pro A.S dan merupakan sekutu rapat Israel...

2 ulasan:

hentian berkata...

harap ada ramai lagi pemimpin dunia seperti endorgan dan DSAI.

zakir932 berkata...

teruskan mengenai turki... seronok pulak baca sebabnya mustafa kamal belatuk tu kan ahli iluminati dan tak mustahil konco-konco iluminati tu terperosok dalam tentera....

Duhai turki engkau dulu cukup puaka
Segala gerun jadi santapan mereka
Tapi kini kau terseksa
Malah terseksa bersama mereka

Yahudi musuh Islam