Member Aku:

Rabu, 7 Julai 2010

Ana...

Akukah yang keliru dalam kehidupan ini,
Atau merekakah yang terkeliru oleh kehidupan ini,
Pernah dulu aku berdiri dipintu salib,
Mencari makna dalam kehidupan abadi,
Pernah dulu aku menjelajah dalam kesesatan,
Ingin mencari Tuhan yang manjadikan,

Dunia dan kehidupan umpama pentas,
Hakikat diri yang belum terkupas,
Berjalan sehingga ke satu persimpangan,
Keinginan hati mencari yang kekal,
Hanyutlah aku bersama arus yang deras,

Pencarian yang tiada kesudahan,
Kerana pencarian itu di pertengahan,
Yang dibawah tak kelihatan,
Yang diatas tak tercapai,
Mabuklah aku bersama kehidupan,
Pencarian aku tiada kesudahan,

Datang perkhabaran mambawa aku kembali,
Melihat pencarian yang tak memberi erti,
Aku selami erti abadi,
Baru aku faham apa yang patut di cari,

Dunia hancur lebur menjadi fana,
Manusia hancur bersama tanah,
Harta musnah yang memberi padah,
Hanya Ilmu yang membuka jalan,
Aku melihat diri yang dalam kesesatan,


Akhirnya aku mengerti,
Bagaimana sukar mengenal diri sendiri,
Bukan dunia dan harta jadi ukuran,
Bukan pangkat dan darjat menjadi nilai,
Kerana rahsia pada diri,
Memberi penilaian yang abadi....

3 ulasan:

hentian berkata...

muga ketemu apa yang dicari. biar susah kerna kelak ia akan dihargai.

CITY® berkata...

salam ukhuwah,

alhamdulillah...

kita sama2 mencari keredhaan allah swt.

Dama-Ulan berkata...

terima kasih kpd pemberi komen diatas...

sebab pencarian tulah yang memberi pengalaman pada saya... bak kata pepatah... tak kenal maka tak cinta.. tak rasa kita tak tahu...

Yahudi musuh Islam