Member Aku:

Sabtu, 20 Mac 2010

AKU..an

Salam,


Dibawah ini merupakan petikan dari Buku "Sirrul Asrar" oleh As-Syeikh
Abdul Kadir Al-Jailani, muka surat 10 hingga 16.



Makhluk yang pertama yang di ciptakan oleh Allah adalah Ruh Muhammad
saw. Ia diciptakan daripada cahaya 'Jamal' Allah. Sebagaimana firman
Allah di dalam hadis Kudsi "Aku ciptakan ruh Muhammad dari cahaya Zat
Ku".

Nabi Muhammad saw, juga bersabda:
"Yang pertama diciptakan oleh Allah ialah ruh ku. Dan yang pertama
diciptakan oleh Allah ialah cahaya ku. Dan yang pertama diciptakan oleh
Allah ialah qalam. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah akal".

Ruh, cahaya, qalam dan akal pada dasarnya adalah satu iaitu hakikat
Muhammad.

Hakikat Muhammad di sebut "nur", kerana bersih dari segala kegelapan
yang menghalangi untuk dekat kepada Allah sebagaimana firman Allah
"Telah datang kepada mu cahaya dan kitab penerang dari Allah".

Hakikat Muhammad di sebut juga akal, kerana ia yang menemukan segala
sesuatu. Hakikat Muhammad disebut qalam kerana ia yang menjadi sebab
perpindahan ilmu (seperti halnya mata pena sebagai pengalih ilmu di alam
huruf pengetahuan yang tertulis). Ruh Muhammad adalah ruh yang termurni
sebagai makhluk pertama dan asal seluruh makhluk sesuai dengan sabda
Rasulullah saw:
"Aku dari Allah dan orang-orang mukmin dari aku".

Dan dari ruh Muhammad itulah, Allah menciptakan semua ruh di alam
'Lahut' dalam bentuk yang terbaik yang hakiki. Itulah nama seluruh
manusia di alam Lahut. Alam Lahut adalah negeri bagi seluruh manusia.
Allah menciptakan Arasy dari cahaya zat Muhammad saw. Bagitu juga
makhluk lain berazal dari zat Muhammad.

Selanjutnya ruh-ruh di turunkan ke alam yang terendah, di masukan pada
makhluk yang terendah iaitu jasad. Sebagaimana firman Allah "Kemudian
Aku turunkan manusia ke tempat yang terendah" Proses turunnya adalah
setelah ruh diciptakan di alam Lahut, maka di turunkan ke alam Jabarut
dan di balut dengan cahaya Jabarut. Sebagai pakaian antara dua haram
lapis kedua ini di sebut ruh 'Sultani'.

Selanjutnya ia di turunkan lagi ke alam Malakut dan di balut dengan
cahaya Malakut yang di sebut ruh 'Ruhani'. Kemudian di turunkan lagi ke
alam Mulki dan di balut dengan cahaya Mulki. Lapis ke empat ini di
sebut ruh 'Jismani'.

Selanjutnya Allah ciptakan badan (jasad) dari Mulki (bumi), sebagaimana
firman Allah:
"Dari bumi aku mencipta kamu. Kepada bumi aku mengembalikan mu. Dan
dari bumi pula lah aku mengeluarkan mu".

Setelah terujud jasad, Allah memerintahkan ruh agar masuk ke dalam
jasad, maka ruh
masuk ke dalam jasad, sebagaimana firman Allah:
"Ku tiupkan ruh dari Ku ke dalam jasad".

Ketika ruh berada di dalam jasad, ruh lupa akan perjanjian awal di alam
Lahut iaitu hari perjanjian: "Bukankah Aku ini tuhan mu" Ruh menjawab,
"Benar, engkau adalah Tuhan kami".

Kerana ruh lupa pada perjanjian awal, maka ruh tidak dapat kembali ke
alam Lahut sebagai tempat asal. Kerana itu, dan kasihnya Allah menolong
mereka (manusia) dengan menurunkan kitab-kitab samawi sebagai peringatan
tentang negeri asal mereka, sesuai dengan firman Allah "Berikanlah
peringatan pada mereka tentang hari-hari Allah", iaitu hari pertemuan
antara Allah dengan seluruh arwah (ruh) di alam Lahut. Lain halnya
dengan para nabi, mereka datang ke bumi dan kembali ke akhirat, badannya
di bumi, sedangkan ruhnya berada di negeri asal kerana adanya peringatan
ini.

Sangat sedikit orang yang sedar dan kembali serta berkeinginan dan
sampai ke alam asal mereka. Kerana sedikitnya manusia yang mampu
kembali ke alam asal, maka Allah melimpahkan kenabian kepada ruh agung
Muhammad Rasulullah, penutup penunjuk jalan dari kesesatan ke alam
terang. Ia di tulis untuk mengingatkan mereka yang lupa membuka
hatinya. Nabi mengajak manusia agar kembali dan sampai serta bertemu
dengan 'Jamal Allah' yang azali, sesuai dengan firman Allah:
"Katakanlah, Ini adalah jalan Ku. Aku mengajak ke jalan Allah dengan
pandangan yang jelas. Aku dan para pengikut Ku".

Nabi bersabda "Para sahabat ku seperti bintang-bintang, mengikut yang
mana pun kamu akan mendapat petunjuk".

Pada ayat tadi di jelaskan bahawa Nabi mengajak manusia kembali kepada
Allah dengan pandangan yang jelas, yang di dalam Al-Quran di sebut
'basyirah'. Basyirah adalah dari ruh asli yang terbuka pada 'Mata Hati'
bagi para aulia. Basyirah tidak akan terbuka hanya dengan Ilmu Zahir
saja, tetapi untuk membukanya harus dengan Ilmu Ladunni Batin (ilmu yang
langsung dari Allah). Sesuai dengan firman Allah "Kepada dia Ku berikan
ilmu yang langsung dari Ku".

Wasalam....

Tiada ulasan:

Yahudi musuh Islam